Daca ai sa cauti in biblioteca, ve-i gasi tot ce vrei!

Pentru cei interesati, incerc o sintetizare a intretinerii si reparatiilor moto. De-a lungul timpului am detinut mai multe motociclete iar datele prezentate sunt adunate din experienta, parte din ele fiind culese si din manuale de specialitate sau alte surse. Public aceste informatii, pentru ca toti doritorii sa poata avea acces la ele. Voi scrie pe parcursul acestui material despre aproape toate mecanismele motocicletei, evident cele puse in practica si testate de mine, insotite si de explicatiile functionale. Cei ce detin experienta si sunt pasionati, pot aduce completari la cele scrise.

Anotimpul rece imi da posibilitatea unor reparatii ample, datorita faptului ca nu sunt presat de timp avand ocazia de a executa lucrarile bine si fara graba. Astfel "iarna fac car si vara sanie"!



Pentru a avea in orice moment o piesa de rezerva, a
m cumparat o motocicleta din care am pastrat motorul, cutia de viteze, grupul si rotile,toate in stare de functionare, facandu-mi socoteala ca-i mai simplu sa am ca rezerva o componenta in stare buna. In caz de nevoie pot inlocui rapid componenta respectiva fara perdere de timp cu reparatii, cautari de piese etc.

La astfel de motoare, daca vrei sa mergi zilnic este solutia ideala. Evenimentele au demonstrat ca am avut dreptate!

Moto prezentat este Dnepr MT 11. Multe din aceste informatii sunt valabile si pt motoarele 2T.







Cateva informatii utile:



# - Piesele le comand in general la Dany (pana acum nu am avut motive de nemultumire). Pentru cei interesati: tel-0740848790 danytunky@yahoo.com ID-danytunky. Aduce aproape tot ce-i produs in fosta URSS.



# - Este cunoscut faptul ca alternatorul de Dnepr sau Ural este ineficient in conditiile actuale de circulatie. Solutia pe care am ales-o este adaptarea alternatorului de Tico, operatie realizata cu succes de Victor (@rocknroll) tel:o745109970



# - Un site important pentru d-stra unde puteti gasi manuale de reparatii: http://www.manualedereparatie.info/



duminică, 6 ianuarie 2013

- Inlocuirea regulatorului mecanic cu unul electronic. (nefinalizat)

De multe ori se intampla ca regulatorul mecanic, sa se defecteze si sa nu mai poata fi reparat. In acesta situatie poate fi inlocuit cu unul electronic. Insa daca se doreste aceasta schimbare, trebuie facuta o mica adaptare la alternator si o modificare a instaltiei electrice. 

Operatia consta in adaugarea a trei diode 1N4001-4007, prin cositorire, cate una pe fiecare legatura a statorului, conform schemelor anexate, pentru obtine curentul de excitatie. 
Pentru ca becul de control al incarcarii sa functioneze, trebuie modificata schema electrica de alimentre a acestuia. De remarcat faptul ca initierea incarcarii, a curentului de excitatie se face prin becul de control. 


Alternatorul. Se demonteaza capacul alternatorului si se anuleaza firele de la adoua si dela a treia borna din suportul de bachelita (marcate cu ≈ si respectiv Ш). 
1. Firul de la prima borna(marcat cu +) ramane asa.
2. Firul de la a doua borna(marcat cu ≈) ramane liber. 
3. Firul de la a treia borna(marcat cu Ш) se leaga la anodurile celor trei diode adaugate. 

Pregatirea diodelor. 
Initial se scurteaza terminalele diodelor la cca 5 mm si se cositoresc. Apoi catodul fiecarei diode se lipeste cate una pe cosa fiecarui terminal unde deja exista lipituri(cele trei suruburi ce fixeaza radiatoarele puntii redresoare). Anodurile diodelor se leaga toate intr-un punct la borna “Ш “. 
Fludorul care este usor casant, in timp inbatraneste, crapa din cauza vibratiilor, mai durabil fiind aliajul de instalatii sanitare pe care il recomand. Regulatorul pe care l-am testat cu succes este cel de Dacia care este accesibil, fiabil si ieftin. Initierea excitatiei se face prin becul de control, apoi curentul produs de infasurarile statorului alimenteaza in continuare rotorul prin cele trei diode adaugate. In acel moment becul de control se stinge, indicand astfel functionarea sistemului. Arderea becului impiedica aceasta initiere, dar acest incident este semnalat prin neaprinderea becului la punerea contactului. In situatia in care regulatorul este prevazut cu un al patrulea terminal(firul rosu), acesta este informatie de referinta si se conecteaza direct la borna + a bateriei. Se elimina pierderile instalatiei, asigurand o tensiune de 14V bateriei. Conectarea acestuia este facultativa. Obtinem astfel un control mai precis a tensiunii de incarcare, o stabilitate crescuta si o fiabilitate marita.

2 comentarii:

  1. Este chiar recomandata schimbarea regulatorului mecanic cu cel electronic.
    Pe langa un control mai precis al tensiunii de incarcare, o stabilitate crescuta si fiabilitate marita, evita distrugerea bateriei printr-un regim mai usor de comutare a incarcarii si pastrarea pragului de incarcare optim.
    La regulatorul mecanic, in timp apar uzuri si apar intreruperi in comutarea incarcarii iar deplasarea pragului de incarcare, peste 14,2v poate ajunge la momentul in care fierbe bateria, sau sub13,8v care duce la subincarcarea bateriei si sulfatarea ei.
    Fludorul este un aliaj utilizat in inductria electronica si are caracteristici adaptate pentru asta.Pentru realizarea lipiturilor se recomanda un aliaj care sa contina si argint.
    Exista aliaj utilizat la instalatii sanitare sau un aliaj utilizat in electronica, dar nu este asa raspandit.Aliajul cu argint are temperatura de topire mai ridicata decat fludorul si nu toate componentele rezista la o asemenea lipire.Este si mai rigid in timp, ceea ce pentru conectarea firelor este ok.
    De asemenea, este de preferat ca terminalele diodelor sa ramana mai lungi, deoarece asa se asigura o racire mai eficienta a capsulei, sau se utilizeaza diode care au corp metalic.

    RăspundețiȘtergere
  2. as avea o intrebare in cazul regulatorului Ra-04 are Df are referinta de dupa puntea redresoare are masa care se conecteaza direct pe masa alternatorului si mai are 2 fire verzi cu o linie galbena notate "contakt" ma gandesc ca unul este chiar A+ si celalat trebuie sa fie cel care se duce direct la becul din bord nu stiu cum sa leg firele alea 2galbene sau ma gandesc ca intre ele trebuie sa fie un bec de 2W sau ceva ca sa poata sa activeze circuitul de incarcare http://www.alexbeagroup.ro/piese-dacia-1300-1310-1400-papuc/releu-incarcare-electronic-dacia-injectie-nova

    RăspundețiȘtergere