Daca ai sa cauti in biblioteca, ve-i gasi tot ce vrei!

Pentru cei interesati, incerc o sintetizare a intretinerii si reparatiilor moto. De-a lungul timpului am detinut mai multe motociclete iar datele prezentate sunt adunate din experienta, parte din ele fiind culese si din manuale de specialitate sau alte surse. Public aceste informatii, pentru ca toti doritorii sa poata avea acces la ele. Voi scrie pe parcursul acestui material despre aproape toate mecanismele motocicletei, evident cele puse in practica si testate de mine, insotite si de explicatiile functionale. Cei ce detin experienta si sunt pasionati, pot aduce completari la cele scrise.

Anotimpul rece imi da posibilitatea unor reparatii ample, datorita faptului ca nu sunt presat de timp avand ocazia de a executa lucrarile bine si fara graba. Astfel "iarna fac car si vara sanie"!



Pentru a avea in orice moment o piesa de rezerva, a
m cumparat o motocicleta din care am pastrat motorul, cutia de viteze, grupul si rotile,toate in stare de functionare, facandu-mi socoteala ca-i mai simplu sa am ca rezerva o componenta in stare buna. In caz de nevoie pot inlocui rapid componenta respectiva fara perdere de timp cu reparatii, cautari de piese etc.

La astfel de motoare, daca vrei sa mergi zilnic este solutia ideala. Evenimentele au demonstrat ca am avut dreptate!

Moto prezentat este Dnepr MT 11. Multe din aceste informatii sunt valabile si pt motoarele 2T.







Cateva informatii utile:



# - Piesele le comand in general la Dany (pana acum nu am avut motive de nemultumire). Pentru cei interesati: tel-0740848790 danytunky@yahoo.com ID-danytunky. Aduce aproape tot ce-i produs in fosta URSS.



# - Este cunoscut faptul ca alternatorul de Dnepr sau Ural este ineficient in conditiile actuale de circulatie. Solutia pe care am ales-o este adaptarea alternatorului de Tico, operatie realizata cu succes de Victor (@rocknroll) tel:o745109970



# - Un site important pentru d-stra unde puteti gasi manuale de reparatii: http://www.manualedereparatie.info/



duminică, 13 octombrie 2013

- Magnetoul

Este generatorul de curent cel mai vechi, utilizat inca de la inceputuri in industria aviatica datorita fiabilitatii, masei scazute si a gabaritului redus. Era destinat producerii curentului necesar scanteii de la aprindere. 
Inca din 1927 Robert Bosch produce magnetouri de joasa tensiune pentru automobile. A urmat in 1902 sistemul de aprindere cu magnetou de inalta tensiune, ce include si o bujie cu scanteie. 
Constructiv la magnetou nu se putea asigura o stabilitate de tensiune, astfel puterea este asigurata de ingineria bobinajului si de intensitatea magnetica a rotorului. Ulterior datorita puterii limitate magnetoul a fost inlocuit de dinam care putea genera curenti mai mari(90 - 150W) conditionat de controlul electro-mecanic al curentului de excitatie. Dupa aparitia diodei dinamul a fost inlocuit la randul sau de catre alternator. Acestea din urma avand posibilitatea unei stabilitati a tensiunii, prin controlul curentului de excitatie pe o plaja mai larga de turatie generand puteri de doua-trei ori mai mari, totodata avand un gabarit si o masa mai mica decat un dinam(500 - 110W).
Astazi datorita evolutiei in electronica (aparitia tiristorului) magnetoul a reintrat in atentia constructorilor, imbunatatit si perfectionat, astfel incat sa poata furniza si curentul necesar pentru lumini(100 - 150W), fiind implementat in constructia moto(descrierea acestui generator o fac in alt capitol).
------------------------
Simplitatea dispozitivului nu lasa loc pentru multe comentarii. In pricipiu este o bobina infasurata pe un miez din permaloi sau ferosiliciu (metale cu propietati magnetice fara remanenta) ce produce un impuls electric atunci cand este intersectat de campul unui magnet aflat in miscare.
Constructiv se compune din doua parti:
- o componenta fixa numita stator (bobina)
- o componenta mobila numita rotor (unul sau mai multi magneti permanenti).

Evolutia continua a facut ca magnetoul sa aibe o mare diversitate constructiva. Astfel se pot intalni:
- magnetou de joasa tensiune cu platina si bobina de inductie pentru scanteia de aprindere.
- magnetou cu stator dotat cu bobine suplimentare pentru a asigura pe langa scanteie si iluminatul.
- magnetou de inalta tensiune cu stator simplu cu doua capete, un singur magnet pe rotor, fara platina (utilizat la motoare simple, drujbe...)
- rotoare cu magnetii dispusi intr-o anumita configuratie pentru a creea fluxul necesar la generarea scanteii de aprindere (foarte precis, intr-un anume moment), eliminandu-se astfel platina. 
De remarcat faptul ca la astfel de generatoare nu exista uzura, nu sunt frecari active, au "viata" nelimitata. Siguranta in functionare, simplitatea, gabaritul si masa mica l-au facut sa fie preferat la motoarele de avion.

................
Precautii. 
Saderea propietatilor magnetice - demagnetizarea.
1. Intre polii magnetici ai rotorului si miezurile metalice ale statorului se formeaza linii magnetice ce formeaza un circuit. Intreruperea violenta a acestui circuit produce o demagnetizare. Demontarea repetata a magnetoului produce demagnetizarea rotorului. Pentru a se evita acest incovenient ar trebui ca inaintea demontarii sa se introduca intre stator si rotor o camasa confectionata sintr-o fasie de tabla roluita din ferosiliciu(tola), care sa inchida acest circuit magnetic al rotorului. Insa in cele mai multe cazuri constructia magnetoului nu permite acest lucru. Ca o recomandare: indepartarea rotorului este bine sa fie facuta cu miscari lente, usoare. Atunci cand se poate efectua, este indicata o remagnetizare dupa cateva demontari repetate. Aceasta operatie poate fi executata insa cu un dispozitiv specializat.
2. Lovirea cu ciocanul sau expunerea la socuri mecanice a magnetilor permanenti, pot deasemeni produce demagnetizarea rotorului. Este contraindicat sa utilizati ciocanul la demontarea/montarea rotorului. Absolut toate rotoarele sunt prevazute cu mecanisme pentru utilizarea preselor in vederea demontarii.

3 comentarii:

  1. Inca din 1927 Robert Bosch produce magnetouri de joasa tensiune pentru automobile. A urmat in 1902 sistemul de aprindere cu magnetou de inalta tensiune,ce include si o bujie cu scanteie.Cum vine asta?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Este vorba de magnetoul utilizat la motorul de avion, care nu deservea decat sistemul de aprindere.

      Ștergere
  2. Salut Daca poate cineva sa ma ajute ,Am o masina de tuns iarba cu motor Briggs Stratton de 125 cc la o ploaie mai puternica afost surprins la subsol acoperit cu apa dupa ce lam uscat .schimbat uleiul curatat carburatorul schimbat filtru de aer nu mai da scantee ,am scimbat si modulul de pornire adica bobina si tot nimic,an scos firul care pune la masa bobina si tot nu da scintee Ce poate sa fie

    RăspundețiȘtergere