Daca ai sa cauti in biblioteca, ve-i gasi tot ce vrei!

Pentru cei interesati, incerc o sintetizare a intretinerii si reparatiilor moto. De-a lungul timpului am detinut mai multe motociclete iar datele prezentate sunt adunate din experienta, parte din ele fiind culese si din manuale de specialitate sau alte surse. Public aceste informatii, pentru ca toti doritorii sa poata avea acces la ele. Voi scrie pe parcursul acestui material despre aproape toate mecanismele motocicletei, evident cele puse in practica si testate de mine, insotite si de explicatiile functionale. Cei ce detin experienta si sunt pasionati, pot aduce completari la cele scrise.

Anotimpul rece imi da posibilitatea unor reparatii ample, datorita faptului ca nu sunt presat de timp avand ocazia de a executa lucrarile bine si fara graba. Astfel "iarna fac car si vara sanie"!



Pentru a avea in orice moment o piesa de rezerva, a
m cumparat o motocicleta din care am pastrat motorul, cutia de viteze, grupul si rotile,toate in stare de functionare, facandu-mi socoteala ca-i mai simplu sa am ca rezerva o componenta in stare buna. In caz de nevoie pot inlocui rapid componenta respectiva fara perdere de timp cu reparatii, cautari de piese etc.

La astfel de motoare, daca vrei sa mergi zilnic este solutia ideala. Evenimentele au demonstrat ca am avut dreptate!

Moto prezentat este Dnepr MT 11. Multe din aceste informatii sunt valabile si pt motoarele 2T.







Cateva informatii utile:



# - Piesele le comand in general la Dany (pana acum nu am avut motive de nemultumire). Pentru cei interesati: tel-0740848790 danytunky@yahoo.com ID-danytunky. Aduce aproape tot ce-i produs in fosta URSS.



# - Este cunoscut faptul ca alternatorul de Dnepr sau Ural este ineficient in conditiile actuale de circulatie. Solutia pe care am ales-o este adaptarea alternatorului de Tico, operatie realizata cu succes de Victor (@rocknroll) tel:o745109970



# - Un site important pentru d-stra unde puteti gasi manuale de reparatii: http://www.manualedereparatie.info/



joi, 22 octombrie 2009

- Rotile si pneurile - (nefinalizat)

Caracteristicile principale la roti, cautate de posesorii moto sunt: elasticitate, planeitate, centrare, ecihilibrare, aderenta in toate conditiile, interschimbabilitate, etc. Toate acestea asigura confortul si siguranta unei calatorii. Din fabrica moto iese cu jante de 18’ sau 19’ si anvelopa de 3,75, atat pe fata cat si pe spate. Probabil nu-i solutia optima, insa este aleasa de fabricant pentru pret/calitate/siguranta.

Jantele:
Sunt confectionate din tabla de otel, prin roluire, debitare si sudare. Aceasta metoda nu ofera perfectiunea unei jante confectionata prin ambutisare, dar se face economie de material si manopera, fapt ce-i scade pretul.
Reparatia jantei consta in demontare, planare si calibrare.
- Planarea se executa prin presarea zonei deformate, intre doua cale, verificandu-se planeitatea pe o suprafata plana.
- Urmeaza apoi verificarea cercului cu ajutorul ruletei(ovalitatea) si a unui sablon cu un secment de cerc(conformitatea razei cercului). Aceasta operatie se face in mod normal prin roluire pe un valt special. In lipsa acestuia se poate utiliza o presa si trei cale profilate. Operatia de presarea se face numai dinspre interior (tendinta de inchidere a cercului). Deci doua bacuri pe exteior, apasa unul singur din interior. Se incepe si se insista pe zonele in care au fost lovituri pana cand cercul v-a devenii rotund, verificandu-se ovalitatea repetat cu sablonul si ruleta.
- Ultima operatie este calibrarea marginii talonului pe toata lungimea lui. Presarea dinspre interior a jantei atunci cand se face roluirea, deschide usor marginea talonului. Inchiderea lui se poate face prin strangerea intre doua bacuri de menghina. Operatia este simpla si se procedeaza in felul urmator:
- se masoara de jur in prejur si se pleaca de la zona cea mai inchisa
- se strange intrebacuri zona respectiva repetat progresiv, pana se ajunge la cota dorita. Se noteaza pozitia exacta a levierului menghinei, apoi se slabeste si se roteste putin cate putin janta intre bacuri, stransoarea bacurilor se v-a efectua pana la pozitia levierului notata anterior.

Spitele si niplurile:

Spitele sunt confectionate din otel cu elasticitate medie, rezistenta la intindere, relativ usor deformabil. Caracteristici necesare pentru a rezista fortelor ce apar in functionare. Filetul executat prin roluire mareste prin ecruisare rezistenta mecanica de suprafata a acestuia. Capetele sunt stemuite si indoite la cald, pentru detensionarea materialului. Deformarea prin intindere este caracteristica principala. Intinderea excesiva a unei spite este o greseala, jantele nu se indreapta din intinderea spitelor. La prim montaj filetul spitei trebuie protejat cu seu sau vaselina grafitata, aceasta face ca niplul sa nu se gripeze niciodata.
Niplurile sunt fabricate din bronz 1/2 tare printr-un procedeu de laminare. Solutia este mai ieftina, prezinta avantajul combinatiei anti gripare otel/alama.
Este important ca la asamblare sa se verifice ca infiletarea niplului este usoara, pana la capat, ca nu are tendinte de blocare.

Butucul rotii:
Este confectionat ditr-un aliaj de aluminiu prin turnare, in care este incastrat un inel de fonta sau otel(tambur) ce face parte din sistemul de franare. Materialul este bun conducator termic, ajuta la disiparea temperaturii ce se produce in momentul franarii, suprafata exterioara este marita printr-o manta radianta.



Presiunea pneului este foarte importanta, asigurand confort si siguranta.

Un cauciuc umflat mai tare:
- uzura pneului este amplificata pe "coama", pe centrul caii de rulare
- reduce consumul, pe drum uscat mareste stabilitatea la viteze mari si medii, creste manevrabilitatea facand conducerea usoara si placuta
- micsoreaza confortul la denivelari (drumuri grele si rulaj pe piatra cubica), pata de contact cu solul fiind mica favorizeaza derapajul, micsoreaza distanta de franare.

Un cauciuc umflat moale:
- uzura pneului este amplificata pe partea laterala a caii de rulare
- mareste suprafata aderenta cu solul, ofera o franare mai sigura, mareste aderenta pe drumuri lunecoase
- creste frecarea, uzura, consumul de carburant, da instabilitate la rulajul cu viteza favorizand voblajul, conducerea devine obositoare

Alegerea modelului de pneu
Atunci cand cumperi un pneu trebuie sa ti cont de urmatoarele criterii:
- scopul utilizarii este cel mai important criteriu, conteaza pe ce drumuri circuli
- viteza cu care circuli de regula
- alegerea modelului de aderenta
- calitate/ptet

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu