Daca ai sa cauti in biblioteca, ve-i gasi tot ce vrei!

Pentru cei interesati, incerc o sintetizare a intretinerii si reparatiilor moto. De-a lungul timpului am detinut mai multe motociclete iar datele prezentate sunt adunate din experienta, parte din ele fiind culese si din manuale de specialitate sau alte surse. Public aceste informatii, pentru ca toti doritorii sa poata avea acces la ele. Voi scrie pe parcursul acestui material despre aproape toate mecanismele motocicletei, evident cele puse in practica si testate de mine, insotite si de explicatiile functionale. Cei ce detin experienta si sunt pasionati, pot aduce completari la cele scrise.

Anotimpul rece imi da posibilitatea unor reparatii ample, datorita faptului ca nu sunt presat de timp avand ocazia de a executa lucrarile bine si fara graba. Astfel "iarna fac car si vara sanie"!



Pentru a avea in orice moment o piesa de rezerva, a
m cumparat o motocicleta din care am pastrat motorul, cutia de viteze, grupul si rotile,toate in stare de functionare, facandu-mi socoteala ca-i mai simplu sa am ca rezerva o componenta in stare buna. In caz de nevoie pot inlocui rapid componenta respectiva fara perdere de timp cu reparatii, cautari de piese etc.

La astfel de motoare, daca vrei sa mergi zilnic este solutia ideala. Evenimentele au demonstrat ca am avut dreptate!

Moto prezentat este Dnepr MT 11. Multe din aceste informatii sunt valabile si pt motoarele 2T.







Cateva informatii utile:



# - Piesele le comand in general la Dany (pana acum nu am avut motive de nemultumire). Pentru cei interesati: tel-0740848790 danytunky@yahoo.com ID-danytunky. Aduce aproape tot ce-i produs in fosta URSS.



# - Este cunoscut faptul ca alternatorul de Dnepr sau Ural este ineficient in conditiile actuale de circulatie. Solutia pe care am ales-o este adaptarea alternatorului de Tico, operatie realizata cu succes de Victor (@rocknroll) tel:o745109970



# - Un site important pentru d-stra unde puteti gasi manuale de reparatii: http://www.manualedereparatie.info/



vineri, 30 octombrie 2009

- Instalatia electrica(in lucru)

Odata cu trecerea anilor se ivesc tot felul de probleme, necazurile apar in special din cauza imbatranirii conecticii si a cablajului. Cand iti era lumea mai draga, atunci se ivea cate un defect de-ti strica toata ziua. Apoi, in timp au aparut diverse elemente adaugate, conectate pe instalatia existenta, efectuand legaturi acolo unde se putea, anularea unor circuite defecte, creerea altora… si tot asa. Reparatii reusite partial, pentru ca reparam una si crapa alta si toate aceastea se repetau la nesfarsit datorita instalatiei imbatranite si a concticii oxidate! 
Astfel intr-un final, toata instalatia era varza iar eu am ajuns la concluzia ca cel mai simplu si mai sigur este inlocuirea instalatiei vechi cu un noua. Insa instalatiile noi sunt confectionate de cooperative, prost lucrate si scumpe, conductori au sectiuni prea mici pentru ca sunt mai ieftini, conectica si ea de proasta calitate (avand papucii deja oxidati). Totusi aceasta inlocuire este necesara si trebuie facuta. M-am gandit si am luat hotararea sa o confectionez eu dupa necesitatile mele, fara cuplaje si conectica inutila, cu materiale de buna calitate. Apoi tehnologia de astazi prezinta avantajele modernizarii, asa ca ai multiple variante ca solutie, lucru ce trebe putin gandit inainte de a te apuca de treaba. Asa ca am inceput cu “proiectarea” instalatiei pe hartie, luand in considerare toate nevoile intalnite in timpul utilizarii. 


Astfel mi-am procurat din timp materialele necesare(de buna calitate), caburi de diverse culori cu diametrul de 2,2mm rezistent la curentul din istalatie, papuci din tombac argintati care asigura un contact ferm si dupa ani de utilizare, banda izolatoare pe suport textile superioara celei din PVC, etc. Am ales un bloc de relee ce include si anveole pentru sigurante pe care l-am plasat sub far, un loc usor accesibil. Acest suport este compact, contine 4 anveole pentru sigurante si 4 socluri de releu, astfel se pot proteja 4 circuite alimentate individual de cele 4 relee. Am ales un conductor cu sectiune mai mare decat cel original, pentru a elimina pierderile si a obtine calitate si longevitate. Se stie ca un conductor din Cu cu sectiunea de 1 mm patrat suporta un current de 4A. Conductorul utilizat este un cablu multifilar cu o izolatie groasa si rezistenta, avand un diametru de 2,2mm, adica o sectiune de cca 3,8mm, capabil sa suporte cca 15A. Pe motor nu exista nici un consumator asa puternic. De regula, cel mai mare cosumator este becul de faza lunga 60W, adica cca 4A, insa pe durata scurta de timp claxonul consuma 6-8A. In cazul meu am utilizat la far un bec de 90/100W-12V, profitand de faptul ca alternatorul poate debita 600W. Evident ca pentru a proteja contactele comutatoarelor de lumini si faza lunga/scurta, am folosit doua relee. 


Pentru a va usura calculele, atasez un tabel derivate din cu legea lui Ohmm: I=U/R , la care am atasat o a patra marime fizica. Unde tensiunea este notata cu U si se masoara in V; intensitatea cu I si se masoara in A; puterea cu P si se masoara in W, iar rezistenta cu R si se masoara in ohmi. Cu ajutorul acestui tabel daca stiti doua valori din randul verde, puteti determina orice valoare a coloanei rosii.

Descrierea instalatiei: Contactul principal actioneaza in mod direct asupra releului 1, care alimenteaza linia 15(plus contact sau ACC), prin siguranta 5 de 30A. In acelasi timp din aceasta linie sunt alimentate aprinderea 20 si luminile de pozitie 28 - 29. De remarcat faptul ca acest circuit pune in functiune un al doilea circuit de plus accesorii(tot un plus contact) care alimenteaza restul circuitelor, prin releul 4 alimentat prin siguranta 7. Aceasta configuratie ofera avantajul ca alimentarea aprinderii este idependenta de celelalte circuite. De ce este necesar acest lucru? Pentru ca in orice situatie de avarie al instalatiei electrice, motorul trebuie sa continue sa functioneze. Este lesne de inteles ce se poate intampla daca in plina depasire un scurtcircuit oarecare intrerupe alimentarea aprinderii. Am adaugat o priza de bricheta alimentata permanent prin siguranta 39, pentru diverse accesorii (incarcator telefon, etc). Toate firele au fost stranse intr-o singura legatura acoperita cu izolatie pe suport textil(cu rezistenta mare in timp), din care am facut deviatii pentru fiecare dispozitiv. In zona de articulatie(furca fata), firele au fost lasate libere pentru a avea elasticitate maxima, fiind trecute printr-un manson elastic pe o distanta de cca 20 cm. Trebuie mentionat ca toate componentele electrice trebuiesc alese ca fiind de buna calitate, deoarece pe motocicleta sunt supuse la tot felul de intemperii. Astfel papucii e bine sa fie confectrionati dintr-un material tare si elastic acoperiti galvanic cu argint. De ce? Pentru ca se stie ca oxidul de argint este un bun conducator electric, astfel trecerea timpului afecteaza mai putin o conexiune. Legaturile dintre + baterie / +alternator si – baterie / masa este recomandat ca sa fie facute cu fire de 2,5 – 3,0 mm cu papuci de putere bine sertizati si cositoriti, cu suprafetele de contact curate pentru a obtine legaturi ferme si pierderi mici.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu