Daca ai sa cauti in biblioteca, ve-i gasi tot ce vrei!

Pentru cei interesati, incerc o sintetizare a intretinerii si reparatiilor moto. De-a lungul timpului am detinut mai multe motociclete iar datele prezentate sunt adunate din experienta, parte din ele fiind culese si din manuale de specialitate sau alte surse. Public aceste informatii, pentru ca toti doritorii sa poata avea acces la ele. Voi scrie pe parcursul acestui material despre aproape toate mecanismele motocicletei, evident cele puse in practica si testate de mine, insotite si de explicatiile functionale. Cei ce detin experienta si sunt pasionati, pot aduce completari la cele scrise.

Anotimpul rece imi da posibilitatea unor reparatii ample, datorita faptului ca nu sunt presat de timp avand ocazia de a executa lucrarile bine si fara graba. Astfel "iarna fac car si vara sanie"!



Pentru a avea in orice moment o piesa de rezerva, a
m cumparat o motocicleta din care am pastrat motorul, cutia de viteze, grupul si rotile,toate in stare de functionare, facandu-mi socoteala ca-i mai simplu sa am ca rezerva o componenta in stare buna. In caz de nevoie pot inlocui rapid componenta respectiva fara perdere de timp cu reparatii, cautari de piese etc.

La astfel de motoare, daca vrei sa mergi zilnic este solutia ideala. Evenimentele au demonstrat ca am avut dreptate!

Moto prezentat este Dnepr MT 11. Multe din aceste informatii sunt valabile si pt motoarele 2T.







Cateva informatii utile:



# - Piesele le comand in general la Dany (pana acum nu am avut motive de nemultumire). Pentru cei interesati: tel-0740848790 danytunky@yahoo.com ID-danytunky. Aduce aproape tot ce-i produs in fosta URSS.



# - Este cunoscut faptul ca alternatorul de Dnepr sau Ural este ineficient in conditiile actuale de circulatie. Solutia pe care am ales-o este adaptarea alternatorului de Tico, operatie realizata cu succes de Victor (@rocknroll) tel:o745109970



# - Un site important pentru d-stra unde puteti gasi manuale de reparatii: http://www.manualedereparatie.info/



luni, 6 decembrie 2010

- Cutia de viteze (nefinalizat)

DemontareSe icepe in ordine cu:
- golirea si recuperarea uleiului din CV
- roata spate
- tija franei spate
- grupul propulsor
- axul cardanic
- cuplajul elastic
- cablul ambreajului, cablul de kilometraj si legatura becului de control a pozitiei "liber"
- se cupleaza CV in marsalier(nu este obligatoriu)

Din acest moment se pot desface cele 4 suruburi ce asigura prinderea cutiei, pe motor. CV se trage usor catre inapoi si se indeparteaza tija impingatoare a ambreajului. Posibil ca aceasta tija sa iasa mai greu din placa de presiune, datorita unei deformari ce apare la patratul de cuplare.
Dupa o spalare si indepartarea prafului si uleiului(daca este cazul), se pune CV pe masa de lucru, se desfac suruburile capacului, apoi se loveste cu un ciocan de plastic in priza directa pentru a se desprinde capacul. Dupa indepartarea acestuia, este foarte important sa se studieze cu atentie pozitia pinioanelor si aspectul lor, va ajuta sa intelegeti rapid ce anume nu este in ordine, defectele si cauzele, etc.



Reparatie, verificare si controlUn bun prieten, a sacrificat carcasa unei CV pentru a putea vedea dinamic modul de lucru si corectitudinea schimbarii treptelor de viteza, pozitia pinioanelor, eventuale defecte de fabricatie(atunci cand ai piese noi). Din cauza unor probleme anterioare, am apelat la ajutorul lui. Asa am reusit sa echilibrez cursa furcilor, in asa fel incat in toate treptele sa am un cuplaj pozitionat optim.
Reglajul consta in adaugarea unor saibe de otel(laine) de grosimi si diametre diferite in toate locurile unde este nevoie pentru a obtine o pozitionare, dar si o aliniere perfecta a celor doua trenuri. Astfel a fost nevoie in spatele sau in fata rulmentilor, intre pinioane, etc. Jocurile radiale se rezolva prin inlocuirea rulmentilor si a lagarelor de la pinioane. Aceste lagare trebuiesc confectionate din bronz simplu, avand o ungere buna nu-i nevoie de "specialitati" ale aliajelor de bronz. Insa trebuiesc prelucrate in asa fel incat sa se roteasca liber pe axe dar si pe pinioane. Dupa probe repetate am reusit o combinatie perfecta.
Alte amanunte importante:
- furcile

Se verifica alunecarea furcilor pe axele lor, rotirea inelelor de cuplaj pe bratele furcilor unde jocurile trebuiesc sa fie minime(abia perceptibil). Ghidajul furcilor in inele se face cental, prin doua suprafete de contact dispuse axial pentru a stopa tendinta lor de rabatare. Aceste suprafete trebuie sa fie paralele. Uzurile capetelor de fuca, se pot repara prin incarcare cu sudura cu un electrod cu duritate marita, urmat de rectificare. Tijele furcilor daca prezinta urme de uzura se inlocuiesc, uzura lor produce cele mai mari necazuri in functionarea CV. Deasemeni si ghidajul ce intra in selectorul de viteze nu trebuie sa prezinte urme de uzuri.
Este bine de stiut faptul ca toate jocurile furca, selector viteze si inel cuplare se insumeaza

- inelele de cuplare

(unii le numesc sincroane, cu toate ca nu are legatura cu ce face un sincron)
Inelele de cuplare trebuie sa aibe canalele cu profil drept, uzura lor face ca acest profil sa fie usor trapezoidal. Dantura interioara de cuplare nu trebuie sa fie rotunjita la intrare. De reparatie nu poate fii vorba, se inlocuiesc cele ce nu prezinta conformitati.

 
- rulmentiiRulmentul in CV are o "viata" lunga, datorita faptului ca are o ungere eficienta. Recomandat este inlocuirea lor, insa cei care nu prezinta uzura pot fii utilizatii in continuare. Dupa spalare/decapare se poate verifica nivelul de uzura. Daca are zgomot la rulare sau se simte cal mai mic joc radial se inlocuieste.
























Foarte important!


Aceste probe si verificari se fac fara ungere prealabila pentru a avea un control mai bun al operatiilor, o data cu capacul se pune si garnitura noua. Daca CV functioneaza bine uscata, atunci cand v-a fii unsa sigur nu vor aparea probleme.

Montare
Daca totul este ok, atunci rotirea pinioanelor nu este zgomotoasa, nu se aud "rontaieli". Se verifica trecerea succesiva in toate treptele de viteza, rularea pinioanelor trebuie sa fie lina si uniforma. Actionarea se face inainte si inapoi, rotirea in ambele sensuri trebuie sa fie identica. La montare se utilizeaza aceiasi garnitura cu care s-au facut probele. Se unge pe partea de asezare pe CV cu silicon. urmeaza...

3 comentarii:

  1. salut am o intrebare am un kavasaki si am o problema imi intra 1 dar cand sau 2 si sa dua 3 ii sus deja si nu sare din viteza si nu gasesc ce pote avea ma poti ajuta lasmi msj te rog pe id mess peca_marius

    RăspundețiȘtergere
  2. corectie, intra prima viteza, dau a doua viteza, a treia e deja sus schimbatorul si nu sare din viteza, merci

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Trebuie desfacuta CV! Posibil ceva deformat/rupt/blocat la harta mecanismului de actionare(impiedica trecerea la o treapta superioara) sau chiar o furca indoita... Cum a aparut incidentul acesta? Static poti schimba vitezele?

      Ștergere