Daca ai sa cauti in biblioteca, ve-i gasi tot ce vrei!

Pentru cei interesati, incerc o sintetizare a intretinerii si reparatiilor moto. De-a lungul timpului am detinut mai multe motociclete iar datele prezentate sunt adunate din experienta, parte din ele fiind culese si din manuale de specialitate sau alte surse. Public aceste informatii, pentru ca toti doritorii sa poata avea acces la ele. Voi scrie pe parcursul acestui material despre aproape toate mecanismele motocicletei, evident cele puse in practica si testate de mine, insotite si de explicatiile functionale. Cei ce detin experienta si sunt pasionati, pot aduce completari la cele scrise.

Anotimpul rece imi da posibilitatea unor reparatii ample, datorita faptului ca nu sunt presat de timp avand ocazia de a executa lucrarile bine si fara graba. Astfel "iarna fac car si vara sanie"!



Pentru a avea in orice moment o piesa de rezerva, a
m cumparat o motocicleta din care am pastrat motorul, cutia de viteze, grupul si rotile,toate in stare de functionare, facandu-mi socoteala ca-i mai simplu sa am ca rezerva o componenta in stare buna. In caz de nevoie pot inlocui rapid componenta respectiva fara perdere de timp cu reparatii, cautari de piese etc.

La astfel de motoare, daca vrei sa mergi zilnic este solutia ideala. Evenimentele au demonstrat ca am avut dreptate!

Moto prezentat este Dnepr MT 11. Multe din aceste informatii sunt valabile si pt motoarele 2T.







Cateva informatii utile:



# - Piesele le comand in general la Dany (pana acum nu am avut motive de nemultumire). Pentru cei interesati: tel-0740848790 danytunky@yahoo.com ID-danytunky. Aduce aproape tot ce-i produs in fosta URSS.



# - Este cunoscut faptul ca alternatorul de Dnepr sau Ural este ineficient in conditiile actuale de circulatie. Solutia pe care am ales-o este adaptarea alternatorului de Tico, operatie realizata cu succes de Victor (@rocknroll) tel:o745109970



# - Un site important pentru d-stra unde puteti gasi manuale de reparatii: http://www.manualedereparatie.info/



sâmbătă, 11 decembrie 2010

- Releul si utilizarea lui

Comutaţia circuitelor este însoţită de regimuri tranzitorii ale curenţilor şi tensiunilor, capabile să producă asupra componentelor instalaţiilor electrice solicitări de intensităţi mai mari decât cele existente în regim permanent de funcţionare. Astfel intre contactele unui comutator apare un arc electric. Aceasta scanteie in timp perleaza contactele, producand oxidare, uzura si un contact imperfect. Contactul imperfect produce o incalzire si o ardere ce accelereaza procesul de oxidare. 
Utilizarea unui releu rezolva aceasta problema. De ce? Viteza de cuplare/decuplare este mare, ceeace face ca arcul electric sa fie minim. Mediul in care lucreaza contactele este ferit de praf si umiditate. 

Releul este un comutator automat ce inchide /deschide un circuit electric. Este actionat electric, schema lui prezentata in fig. 1. Se compune dintr-un electromagnet ce actioneaza asupra unei parghii la capatul carei se gasesc unul sau mai multe contacte electrice. 
Utilizarea lui aduce avantaje importante, iata cateva: 
- Elimina contactul electric imperfect ce apare datorita uzurilor macanice la un comutator actionat manual; 
- Fiind actionat electric, comutatia se face rapid diminuand arcul electric ce apare intre contactele actionate manual; 
- Contactul electric este mult mai ferit coroziunii datorate mediului, protejat fiind de carcasa lui. Exista relee ce sunt vidate si etansate ermetic; 
- Suporta curenti mai mari, preia sarcina intrerupatorului lungind viata acestuia; - Prezinta avantajul utilizarii unor comutatoare mici pentru comanda;
- Utilizarea conductorilor cu sectiuni mici; 
- Permite inversarea polaritatii(aplicatie); 
- Elimina necesitatea utilizarii cablajelor de forta pe distante mari; 
- Datorita lui se poate face economii substantiale la conductorii electrici, scurtand lugimea totala a firelor elecrice ce echipeaza instalatia electrica moto; 
- Poate fii comandat cu orice polaritate, diminuand riscul scurtcircuitelor folosind un singur conductor(fig. 2) alimentat la masa(-). 

Releele utilizate in domeniul auto, sunt alimentate nominal cu 12V, suportand cca 20-70A si avand un consum intern de cca 50-100mA. Plaja de lucru este 8-15V. Sunt si relee speciale, ca exemplu starterul demarorului, care suporta curenti de 400-800A. Unele relee au inplementate diode de protectie pe circuitul lor de comanda. In acest caz ele au alimentare polarizata. Dioda inlatura posibilitatea intarzierii deschiderii releului, situatie intalnita atunci cand apar curenti inversi(un elecroventilator se transforma in generator in momentul opririi alimentarii lui).

Marcajul pe un releu este diferit, functie de producator, dar formatul si dimensiunile sunt identice(standardizate). Astfel pe el poti identifica tensiunea nominala de lucru, puterea si destinatia(contactor sau comutator, cod de producator). Comutatorul(5 terminale) poate fii utilizat si cu destinatie de contactor(4 terminale), nu si invers. Ex G. CARTER 12V-50A-03525 Schemele prezentate au terminalele marcate cu indicativele cele mai uzuale(fig. 1). 

Cateva sfaturi: 
- Este bine sa respectati ordinea conectarii, pentru a facilita servisarea mai ales atunci cand un electrician verifica sau repara o instalatie executata de o alta persoana. 
- Prezenta diodei de protectie implica respectarea stricta a conexiunii aratata in fig. 1. 
- Sa alegi releul functie de utilitate. 
- Sa folosesti varianta “recomandata”(comanda negativa), prezinta avantajul economisirii cablurilor electrice si micsorarea riscurilor de scurtcircuit in cazul accidentelor(fig. 2). 

Adaug si schema electrica, conceputa si aplicata la nipra mea, doar pentru a exemplifica utilizarea releelo. 
Am renuntat la toate cuplele ce sectionau cablajul, care in timp produc probleme de continuitate (contacte ce oxideaza). In 3 ani nu am avut nici o problema electrica. Alternatorul este adaptat de la tico(600W) Pentru ca si releul in timp este afectat de acest arc electric. Se poate diminua acest neajuns prin adaugarea unui condensator de 22nF, in paralel cu contactele releului. Aceeasi situatie o intalnim si la claxon, unde in timp sunt afectate contactele interne. In acest caz, poate fii utilizat cu succes condensatorul de platina al aprinderii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu