Daca ai sa cauti in biblioteca, ve-i gasi tot ce vrei!

Pentru cei interesati, incerc o sintetizare a intretinerii si reparatiilor moto. De-a lungul timpului am detinut mai multe motociclete iar datele prezentate sunt adunate din experienta, parte din ele fiind culese si din manuale de specialitate sau alte surse. Public aceste informatii, pentru ca toti doritorii sa poata avea acces la ele. Voi scrie pe parcursul acestui material despre aproape toate mecanismele motocicletei, evident cele puse in practica si testate de mine, insotite si de explicatiile functionale. Cei ce detin experienta si sunt pasionati, pot aduce completari la cele scrise.

Anotimpul rece imi da posibilitatea unor reparatii ample, datorita faptului ca nu sunt presat de timp avand ocazia de a executa lucrarile bine si fara graba. Astfel "iarna fac car si vara sanie"!



Pentru a avea in orice moment o piesa de rezerva, a
m cumparat o motocicleta din care am pastrat motorul, cutia de viteze, grupul si rotile,toate in stare de functionare, facandu-mi socoteala ca-i mai simplu sa am ca rezerva o componenta in stare buna. In caz de nevoie pot inlocui rapid componenta respectiva fara perdere de timp cu reparatii, cautari de piese etc.

La astfel de motoare, daca vrei sa mergi zilnic este solutia ideala. Evenimentele au demonstrat ca am avut dreptate!

Moto prezentat este Dnepr MT 11. Multe din aceste informatii sunt valabile si pt motoarele 2T.







Cateva informatii utile:



# - Piesele le comand in general la Dany (pana acum nu am avut motive de nemultumire). Pentru cei interesati: tel-0740848790 danytunky@yahoo.com ID-danytunky. Aduce aproape tot ce-i produs in fosta URSS.



# - Este cunoscut faptul ca alternatorul de Dnepr sau Ural este ineficient in conditiile actuale de circulatie. Solutia pe care am ales-o este adaptarea alternatorului de Tico, operatie realizata cu succes de Victor (@rocknroll) tel:o745109970



# - Un site important pentru d-stra unde puteti gasi manuale de reparatii: http://www.manualedereparatie.info/



marți, 8 februarie 2011

- Analiza gazelor de evacuare (luat de pe forum moto)


Buna functionare a unui motor este determinata in primul rand de arderea cat mai perfecta a amestecului carburant.
Pe langa un randament sporit, putere cat mai mare cu un consum cat mai redus, gazele de evacuare vor contine catmai putine sau chiar deloc elemente nocive, poluante.
In articolul despre carburator am invatat despre metoda empirica de analizare a arderii prin "culoarea bujiei", suficientaneprofesionistilor, in majoritatea cazurilor cu rezultate mai mult decat satisfacatoare. La nivel de top, standul dynosi analizorul de gaze devin dotari standard. Am observat ca multe service'uri sunt dotate cu analizoare de gaze, mareamajoritate insa fiind folosite doar la masurarea nivelului de noxe si nu pentru analizarea, determinarea si corectareacauzelor ce ar putea influenta negativ emisiile si respectiv prestatiile unui motor. In articolul urmator voi abordaputin teoria analizei gazelor de evacuare si a catorva exemple concrete.

Cand analizam gazele de evacuare de fapt ne transformam in niste mici detectivi. Observand ceea ce iese pe evacuareincercam sa intelegem ce s'a intamplat inaintea creearii acestor emisii. Ce s'a intamplat in camera de ardere, sauchiar inainte de aceasta pentru a obtine aceste rezultate?
Putem folosi informatiile obtinute prin interpretarea gazelor de evacuare pentru a determina una sau mai multeprobleme in urmatoarele zone:
- amestecul carburant (aer/combustibil)- combustia- aprinderea- controlul emisiilor
Vom sti asadar de unde sa incepem diagnosticarea noastra, cu teste vizuale si functionale.
COMBUSTIA BUNA
Inainte insa de a trece in revista cateva cazuri concrete, sa revenim un pic la termenul "combustie buna".Ideea este de a arde cat mai "perfect" posibil combustibilul si de a nu avea nici un fel de resturi. In camera deardere, in cazul motocicletelor folosim benzina, simbolizata prin "HC" (de la HidroCarburi). Aceasta este ocombinatie de atomi de hidrogen si carbon, probabil materia organica a disparutilor dinozauri. De asemenea adaugamo cantitate de aer, aer ce contine si oxigen simbolizat prin O2 (atomii de oxigen se simt mai "comfortabil" sacalatoreasca cate doi). Atmosfera terestra este compusa de obicei din 20.7% oxigen (daca analizorul Dvs. de gazeindica alta concentratie, senzorul aparatului este stricat, sau aveti o problema serioasa de aerisire in atelierulDvs., sau planeta noastra mama are o mare problema). Inapoi la combustie. Aerul ce'l adaugam amestecului carburanteste compus in pricipal din N (natriu sau azot) 78%. Aceste este un gaz neutru, care nu arde si nici nu intretinearderea, insa ajuta expandarea la detenta, impingand pistonul in jos.
Din camera de ardere, in urma detentei, gazele de evacuare contin dioxid de carbon, apa si azot. Dioxidul de carboneste simbolizat prin CO2. (Un atom de carbon combinat cu doi atomi de oxigen) Este un gaz "bun", planeta il placefiind elementul principal folosit de regnul vegetal in procesul fotosintezei, totusi in cantitati ridicate esteacuzat de producerea incalzirii globale. Apa este simbolizata prin H2O (doi atomi de hidrogen combinati cu un atomde oxigen). V'ati gandit vreodata ca pentru fiecare litru de benzina consumat, prin teava noastra de evacuareeliminam aproape un litru de apa? In plus, o combustie buna va evacua intreaga cantitate de azot "inhalata".
Combustia buna poate fi asadar exprimata prin relatia: HC + O2 + N2 = H2O + CO2 + N2
Nefiind un specialist in domeniu voi lasa deoparte proportiile fiecarei componente. Am mai invatat din articoluldespre carburator ca proportia ideala a amestecului carburant este de 14.7/1 (aer/benzina), conditia pentru a obtine cea mai"curata" ardere.
COMBUSTIA REA
Sa ne referim un pic la asa numitul termen de "combustie rea". Aceasta este atunci cand lucruri gresite se intamplasi anumite gaze nedorite sunt produse in procesul de ardere si mai apoi evacuate in atmosfera contribuind lapoluare. Un prim exemplu este benzina (HC), care in cazul cand in amestecul carburant se gaseste in exces, ramanenearsa si este evacuata ca atare. Un alt exemplu ar fi producerea monoxidului de carbon (CO). Desi nu produce"smog" este un gaz letal si nu vi'l doriti prin imprejurimi. Alt exemplu este NO (monoxid de azot sau noxele).Acesta din urma ajuta la creearea "smog"ului. In mare acestea sunt problemele principale pe care voi incerca sa ledetaliez un pic in continuare.
ANALIZA GAZELOR
Un analizor de gaze, functie de complexitatea sa va putea determina si calcula cantitatea a 4 sau 5 elemente dingazele de evacuare dupa cum urmeaza:
- HC: benzina nearsa- CO: monoxid de carbon - benzina arsa partial- CO2: dioxid de carbon - benzina arsa in totalitate- O2: oxigen- NO: oxid de azot
Cand emisiile tevii noastre de esapament sunt "rele", dupa ce fel de probleme ne uitam? In continuare, un sumar aceea ce urmeza sa discutam, si a cauzei probabile a respectivului fenomen:
- HC: benzina nearsa - probleme la aprindere sau proasta ardere- CO: monoxid de carbon - amestec prea bogat- CO2: dioxid de carbon - motorul functioneaza eficient- O2: oxigen - amestec prea sarac sau doar aer- NOx: amestec prea bogat sau prea sarac
Tehnica analizei gazelor de evacuare si determinarea cauzei probabile atunci cand emisiile nu sunt "curate" esteo treaba destul de complicata, cunostintele teoretice dar mai ales practice in domeniu fiind obligatorii.
Functie de multe variabile, fiecare tip de motor are o asa zisa "fisa" a evacuarii, in general insa nefiind cumult diferita de valorile de referinta.
De exemplu, sa luam cazul unui motor de Mitsubishi Galant ('91), 2.0 injectie de benzina, fara supraalimentare cuaer. Valorile emisiilor "curate" sunt:
- HC: 1ppm (idle) 5ppm (mers)- CO: 0.04% (idle) 0.01% (mers)- CO2: 15.5% (idle) 15.4% (mers)- O2: 0.1% (idle) 0.1% (mers)
Cum am discutat anterior, prezenta anumitor elemente in componenta gazelor de evacuare in afara cantitatilor "ideale"duce la asa zisa "combustie rea", fiecare in parte insemnand ceva anume.
Sa luam in consideratie cateva exemple de "combustie rea" si sa incercam sa determinam cauza ce le'a produs(mostrele de gaze sunt luate inaintea catalizatoarelor in cazul cand motoarele sunt dotate cu asa ceva).
1. O problema simpla de genul o fisa sarita din bujie. Ce element va fi produs in exces si eliminat prin teavade esapament?
a: NOxb: CO2c: COd: HC
2. Daca o valvula de evacuare a functionat corect, dar pasajul a fost imbacsit cu carbon, ce element poluant va fi produsin exces?
a: COb: HCc: NOxd: CO2
3. S'a masurat un nivel ridicat de NOx la anailza gazelor de evacuare. Ce cauza ar putea fi cea mai probabila?
a: probleme de aprindere sau o fisa la masab: prea mult carbon in camera de arderec: probleme de termostat, temperatura motorului prea ridicatad: ambele B si C
4. Sa presupunem ca avem urmatorele rezultate la citirea gazelor de evacuare: HC 449ppm, CO 4.7%, CO2 10.3%, O2 0.1%.Ce este in neregula la acest motor?
a: amestecul carburant prea saracb: amestecul carburant prea bogatc: totul normald: prea mult aer
5. Care dintre urmatoarele gaze sunt masurate in procente (%)?
a: HC, CO, CO2b: CO, CO2, O2c: CO, CO2, NOx, O2D: HC, NOx
6. Sa presupunem ca avem urmatoarele rezultate: HC 537ppm, CO 0.05%, CO2 9.7%, O2 4.5%. Ce este in neregula cu acestmotor?
a: amestecul prea saracb: amestecul prea bogatc: totul normald: evacuare infundata




REZULTATE:
1. D. HC sau gaz "crud" va iesi pe evacuare cand amestecul carburant nu este aprins.
2. C. cand gazul de evacuare nu curge, camera de ardere se supra incalzeste si creeaza NO in exces.
3. D. Extra carbon cauzeaza presiune ridicata in camera, care cauzeaza supra incalzire ce duce la exces de NOx.Un motor ce se supra incalzeste va produce acelasi lucru. Ne aprinderea amestecului va creea mult mai putina caldura,asadar mult mai puntine NOx.
4. B. Nivelul ridicat de CO si HC arata un amestec bogat. De observat ca nivelul de O2 este foarte scazut si cel deCO2 a coborat deasemenea. Fara oxigen suficient, nu tot CO va deveni CO2 si nu toata benzina (HC) va putea arde.Benzina (HC) va putea veni numai din cauza unui amestec bogat. Asadar in primul rand va trebui refacut amesteculcorect si apoi testat din nou pentru a vedea daca nivelul de benzina (HC) este in continuare ridicat. Daca s'a merscu amestec bogat mult timp foarte probabil va fi necesara si curatarea camerei de ardere de depuneri de carbon.
5. B. CO, CO2 si O2 sunt masurate in procente. HC si NOx sunt masurate in ppm
6. A. Avem un amestec sarac, cand HC si O2 sunt ridicate (si nu vorbim despre supra alimentare cu aer) si CO estecoboarat si CO2 este mai jos decat "normalul" 13-14%. Cu prea mult oxigen, se vor obtine "resturi", amestecul va fiprea sarac sa arda in totalitate. O evacuare infundata de obicei face amestecul bogat. CO fiind atat de coborat siO2 atat de ridicat ne indica de fapt ca HC provine din cauza amestecului sarac, si nu a unei probleme la aprindere.In cazul problemelor la sistemul de aprindere se va observa un exces de O2, nu foarte ridicat, iar CO nu va fideloc putin.
Buna functionare a unui motor este determinata in primul rand de arderea cat mai perfecta a amestecului carburant.
Pe langa un randament sporit, putere cat mai mare cu un consum cat mai redus, gazele de evacuare vor contine cat
mai putine sau chiar deloc elemente nocive, poluante.
In articolul despre carburator am invatat despre metoda empirica de analizare a arderii prin "culoarea bujiei", suficienta
neprofesionistilor, in majoritatea cazurilor cu rezultate mai mult decat satisfacatoare. La nivel de top, standul dyno
si analizorul de gaze devin dotari standard. Am observat ca multe service'uri sunt dotate cu analizoare de gaze, marea
majoritate insa fiind folosite doar la masurarea nivelului de noxe si nu pentru analizarea, determinarea si corectarea
cauzelor ce ar putea influenta negativ emisiile si respectiv prestatiile unui motor. In articolul urmator voi aborda
putin teoria analizei gazelor de evacuare si a catorva exemple concrete.

Cand analizam gazele de evacuare de fapt ne transformam in niste mici detectivi. Observand ceea ce iese pe evacuare
incercam sa intelegem ce s'a intamplat inaintea creearii acestor emisii. Ce s'a intamplat in camera de ardere, sau
chiar inainte de aceasta pentru a obtine aceste rezultate?
Putem folosi informatiile obtinute prin interpretarea gazelor de evacuare pentru a determina una sau mai multe
probleme in urmatoarele zone:
- amestecul carburant (aer/combustibil)
- combustia
- aprinderea
- controlul emisiilor
Vom sti asadar de unde sa incepem diagnosticarea noastra, cu teste vizuale si functionale.
COMBUSTIA BUNA
Inainte insa de a trece in revista cateva cazuri concrete, sa revenim un pic la termenul "combustie buna".
Ideea este de a arde cat mai "perfect" posibil combustibilul si de a nu avea nici un fel de resturi. In camera de
ardere, in cazul motocicletelor folosim benzina, simbolizata prin "HC" (de la HidroCarburi). Aceasta este o
combinatie de atomi de hidrogen si carbon, probabil materia organica a disparutilor dinozauri. De asemenea adaugam
o cantitate de aer, aer ce contine si oxigen simbolizat prin O2 (atomii de oxigen se simt mai "comfortabil" sa
calatoreasca cate doi). Atmosfera terestra este compusa de obicei din 20.7% oxigen (daca analizorul Dvs. de gaze
indica alta concentratie, senzorul aparatului este stricat, sau aveti o problema serioasa de aerisire in atelierul
Dvs., sau planeta noastra mama are o mare problema). Inapoi la combustie. Aerul ce'l adaugam amestecului carburant
este compus in pricipal din N (natriu sau azot) 78%. Aceste este un gaz neutru, care nu arde si nici nu intretine
arderea, insa ajuta expandarea la detenta, impingand pistonul in jos.
Din camera de ardere, in urma detentei, gazele de evacuare contin dioxid de carbon, apa si azot. Dioxidul de carbon
este simbolizat prin CO2. (Un atom de carbon combinat cu doi atomi de oxigen) Este un gaz "bun", planeta il place
fiind elementul principal folosit de regnul vegetal in procesul fotosintezei, totusi in cantitati ridicate este
acuzat de producerea incalzirii globale. Apa este simbolizata prin H2O (doi atomi de hidrogen combinati cu un atom
de oxigen). V'ati gandit vreodata ca pentru fiecare litru de benzina consumat, prin teava noastra de evacuare
eliminam aproape un litru de apa? In plus, o combustie buna va evacua intreaga cantitate de azot "inhalata".
Combustia buna poate fi asadar exprimata prin relatia: HC + O2 + N2 = H2O + CO2 + N2
Nefiind un specialist in domeniu voi lasa deoparte proportiile fiecarei componente. Am mai invatat din articolul
despre carburator ca proportia ideala a amestecului carburant este de 14.7/1 (aer/benzina), conditia pentru a obtine cea mai
"curata" ardere.
COMBUSTIA REA
Sa ne referim un pic la asa numitul termen de "combustie rea". Aceasta este atunci cand lucruri gresite se intampla
si anumite gaze nedorite sunt produse in procesul de ardere si mai apoi evacuate in atmosfera contribuind la
poluare. Un prim exemplu este benzina (HC), care in cazul cand in amestecul carburant se gaseste in exces, ramane
nearsa si este evacuata ca atare. Un alt exemplu ar fi producerea monoxidului de carbon (CO). Desi nu produce
"smog" este un gaz letal si nu vi'l doriti prin imprejurimi. Alt exemplu este NO (monoxid de azot sau noxele).
Acesta din urma ajuta la creearea "smog"ului. In mare acestea sunt problemele principale pe care voi incerca sa le
detaliez un pic in continuare.
ANALIZA GAZELOR
Un analizor de gaze, functie de complexitatea sa va putea determina si calcula cantitatea a 4 sau 5 elemente din
gazele de evacuare dupa cum urmeaza:
- HC: benzina nearsa
- CO: monoxid de carbon - benzina arsa partial
- CO2: dioxid de carbon - benzina arsa in totalitate
- O2: oxigen
- NO: oxid de azot
Cand emisiile tevii noastre de esapament sunt "rele", dupa ce fel de probleme ne uitam? In continuare, un sumar a
ceea ce urmeza sa discutam, si a cauzei probabile a respectivului fenomen:
- HC: benzina nearsa - probleme la aprindere sau proasta ardere
- CO: monoxid de carbon - amestec prea bogat
- CO2: dioxid de carbon - motorul functioneaza eficient
- O2: oxigen - amestec prea sarac sau doar aer
- NOx: amestec prea bogat sau prea sarac
Tehnica analizei gazelor de evacuare si determinarea cauzei probabile atunci cand emisiile nu sunt "curate" este
o treaba destul de complicata, cunostintele teoretice dar mai ales practice in domeniu fiind obligatorii.
Functie de multe variabile, fiecare tip de motor are o asa zisa "fisa" a evacuarii, in general insa nefiind cu
mult diferita de valorile de referinta.
De exemplu, sa luam cazul unui motor de Mitsubishi Galant ('91), 2.0 injectie de benzina, fara supraalimentare cu
aer. Valorile emisiilor "curate" sunt:
- HC: 1ppm (idle) 5ppm (mers)
- CO: 0.04% (idle) 0.01% (mers)
- CO2: 15.5% (idle) 15.4% (mers)
- O2: 0.1% (idle) 0.1% (mers)
Cum am discutat anterior, prezenta anumitor elemente in componenta gazelor de evacuare in afara cantitatilor "ideale"
duce la asa zisa "combustie rea", fiecare in parte insemnand ceva anume.
Sa luam in consideratie cateva exemple de "combustie rea" si sa incercam sa determinam cauza ce le'a produs
(mostrele de gaze sunt luate inaintea catalizatoarelor in cazul cand motoarele sunt dotate cu asa ceva).
1. O problema simpla de genul o fisa sarita din bujie. Ce element va fi produs in exces si eliminat prin teava
de esapament?
a: NOx
b: CO2
c: CO
d: HC
2. Daca o valvula de evacuare a functionat corect, dar pasajul a fost imbacsit cu carbon, ce element poluant va fi produs
in exces?
a: CO
b: HC
c: NOx
d: CO2
3. S'a masurat un nivel ridicat de NOx la anailza gazelor de evacuare. Ce cauza ar putea fi cea mai probabila?
a: probleme de aprindere sau o fisa la masa
b: prea mult carbon in camera de ardere
c: probleme de termostat, temperatura motorului prea ridicata
d: ambele B si C
4. Sa presupunem ca avem urmatorele rezultate la citirea gazelor de evacuare: HC 449ppm, CO 4.7%, CO2 10.3%, O2 0.1%.
Ce este in neregula la acest motor?
a: amestecul carburant prea sarac
b: amestecul carburant prea bogat
c: totul normal
d: prea mult aer
5. Care dintre urmatoarele gaze sunt masurate in procente (%)?
a: HC, CO, CO2
b: CO, CO2, O2
c: CO, CO2, NOx, O2
D: HC, NOx
6. Sa presupunem ca avem urmatoarele rezultate: HC 537ppm, CO 0.05%, CO2 9.7%, O2 4.5%. Ce este in neregula cu acest
motor?
a: amestecul prea sarac
b: amestecul prea bogat
c: totul normal
d: evacuare infundata




REZULTATE:
1. D. HC sau gaz "crud" va iesi pe evacuare cand amestecul carburant nu este aprins.
2. C. cand gazul de evacuare nu curge, camera de ardere se supra incalzeste si creeaza NO in exces.
3. D. Extra carbon cauzeaza presiune ridicata in camera, care cauzeaza supra incalzire ce duce la exces de NOx.
Un motor ce se supra incalzeste va produce acelasi lucru. Ne aprinderea amestecului va creea mult mai putina caldura,
asadar mult mai puntine NOx.
4. B. Nivelul ridicat de CO si HC arata un amestec bogat. De observat ca nivelul de O2 este foarte scazut si cel de
CO2 a coborat deasemenea. Fara oxigen suficient, nu tot CO va deveni CO2 si nu toata benzina (HC) va putea arde.
Benzina (HC) va putea veni numai din cauza unui amestec bogat. Asadar in primul rand va trebui refacut amestecul
corect si apoi testat din nou pentru a vedea daca nivelul de benzina (HC) este in continuare ridicat. Daca s'a mers
cu amestec bogat mult timp foarte probabil va fi necesara si curatarea camerei de ardere de depuneri de carbon.
5. B. CO, CO2 si O2 sunt masurate in procente. HC si NOx sunt masurate in ppm
6. A. Avem un amestec sarac, cand HC si O2 sunt ridicate (si nu vorbim despre supra alimentare cu aer) si CO este
coboarat si CO2 este mai jos decat "normalul" 13-14%. Cu prea mult oxigen, se vor obtine "resturi", amestecul va fi
prea sarac sa arda in totalitate. O evacuare infundata de obicei face amestecul bogat. CO fiind atat de coborat si
O2 atat de ridicat ne indica de fapt ca HC provine din cauza amestecului sarac, si nu a unei probleme la aprindere.
In cazul problemelor la sistemul de aprindere se va observa un exces de O2, nu foarte ridicat, iar CO nu va fi
deloc putin.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu