Daca ai sa cauti in biblioteca, ve-i gasi tot ce vrei!

Pentru cei interesati, incerc o sintetizare a intretinerii si reparatiilor moto. De-a lungul timpului am detinut mai multe motociclete iar datele prezentate sunt adunate din experienta, parte din ele fiind culese si din manuale de specialitate sau alte surse. Public aceste informatii, pentru ca toti doritorii sa poata avea acces la ele. Voi scrie pe parcursul acestui material despre aproape toate mecanismele motocicletei, evident cele puse in practica si testate de mine, insotite si de explicatiile functionale. Cei ce detin experienta si sunt pasionati, pot aduce completari la cele scrise.

Anotimpul rece imi da posibilitatea unor reparatii ample, datorita faptului ca nu sunt presat de timp avand ocazia de a executa lucrarile bine si fara graba. Astfel "iarna fac car si vara sanie"!



Pentru a avea in orice moment o piesa de rezerva, a
m cumparat o motocicleta din care am pastrat motorul, cutia de viteze, grupul si rotile,toate in stare de functionare, facandu-mi socoteala ca-i mai simplu sa am ca rezerva o componenta in stare buna. In caz de nevoie pot inlocui rapid componenta respectiva fara perdere de timp cu reparatii, cautari de piese etc.

La astfel de motoare, daca vrei sa mergi zilnic este solutia ideala. Evenimentele au demonstrat ca am avut dreptate!

Moto prezentat este Dnepr MT 11. Multe din aceste informatii sunt valabile si pt motoarele 2T.







Cateva informatii utile:



# - Piesele le comand in general la Dany (pana acum nu am avut motive de nemultumire). Pentru cei interesati: tel-0740848790 danytunky@yahoo.com ID-danytunky. Aduce aproape tot ce-i produs in fosta URSS.



# - Este cunoscut faptul ca alternatorul de Dnepr sau Ural este ineficient in conditiile actuale de circulatie. Solutia pe care am ales-o este adaptarea alternatorului de Tico, operatie realizata cu succes de Victor (@rocknroll) tel:o745109970



# - Un site important pentru d-stra unde puteti gasi manuale de reparatii: http://www.manualedereparatie.info/



marți, 22 septembrie 2009

- Dinamul si alternatorul

Dupa aparitia si evolutia diodei a aparut si alternatorul, inlocuind dinamul care este mai limitat in a genera putere. Atat dinamul cat si alternatorul sunt generatoare de curent continuu, diferenta dintre ele fiind doar principiul de functionare. Astfel dinamul are excitatia pe stator, si produce curent continuu, alternatorul are excitatia pe rotor si produce curent alternativ, care este apoi redresat cu ajutorul unei punti cu diode. 
Din acest motiv alternatorul este mult mai robust si mai stabil in functionare, putand genera curenti mai mari decat dinamul (350 – 900W), avand 3-4 infasurari pe stator. 


Un alt motiv este ca periile de pe colector nu pot suporta curenti prea mari, astfel la dinam puterea este limitata la 5 -15A. Alternatorul prin perii alimenteaza doar excitatia cu curenti ce nu depasesc 4A, dar poate genera si peste 60A. Un alt avantaj al alternatorului este ca dimensiunea si masa raportata la puterea debitata este mult mai mica decat la dinam. 
Datorita faptului ca dinamul utilizeaza si remanenta magnetica a statorului, necesita un curent de excitatie mai mic in comparatie cu alternatorul, deasemeni isi poate genera singur curentul de excitatie, atunci cand bateria descarcata si nu poate furniza acest curent. Atunci cand ramai fara curent la baterie, motocicleta cu dinam, poate fii pornita prin inpingere - acesta poate fi socotit ca un avantaj. 


Releul de incarcare sau releul regulator este un dispozitiv electromecanic sau electronic si are rol de a stabiliza tensiunea la valoarea nominala de 14V, prin variatia curentului de excitatie. Releul mecanic poate fii inlocuit cu succes de catre unul electronic, avand avantajul fiabilitatii marite si precizia stabilizarii eliminand uzurile mecanice si variatiile datorate temperaturii. De remarcat faptul ca unii producatori au atasat regulatoarelor electronice externe, un al treilea terminal marcat cu B+ sau D+. Acesta se conecteaza direct pe borna + a bateriei si are rol de a culege foarte precis curentul de referinta al acesteia pentru a elimina caderile de tensiune din instalatia electrica. Am atasat schemele de principiu ale dinamului si a celor doua modele de alternatoare, cel cu releu regulator extern, respectiv cel cu releu incorporat. 

Precautii: In functionare generatoarele produc varfuri de inalta tensiune de scurta durata, aceste “spaicuri” sunt preluate(taiate) de catre bateria de acumulator. Din acest motiv nu lasati niciodata motorul sa functioneze cu bateria deconectata - in special daca aveti sisteme electronice. Tensiunea de incarcare este buna daca se afla in plaja 13,6 - 14,5 V la o turatie mai mare de 1500 rot/min. Teoretic si la ralanti alternatorul v-a produce curent, datorita raportului dintre fulii. Puterea maxima este generata la peste 3500 rot/min.

3 comentarii:

  1. Rotatii pe minut motor sau alternator?

    RăspundețiȘtergere
  2. alternatorul genereaza curent alternativ de forma sinusoidala, nu curent continuu. succes

    RăspundețiȘtergere