Daca ai sa cauti in biblioteca, ve-i gasi tot ce vrei!

Pentru cei interesati, incerc o sintetizare a intretinerii si reparatiilor moto. De-a lungul timpului am detinut mai multe motociclete iar datele prezentate sunt adunate din experienta, parte din ele fiind culese si din manuale de specialitate sau alte surse. Public aceste informatii, pentru ca toti doritorii sa poata avea acces la ele. Voi scrie pe parcursul acestui material despre aproape toate mecanismele motocicletei, evident cele puse in practica si testate de mine, insotite si de explicatiile functionale. Cei ce detin experienta si sunt pasionati, pot aduce completari la cele scrise.

Anotimpul rece imi da posibilitatea unor reparatii ample, datorita faptului ca nu sunt presat de timp avand ocazia de a executa lucrarile bine si fara graba. Astfel "iarna fac car si vara sanie"!



Pentru a avea in orice moment o piesa de rezerva, a
m cumparat o motocicleta din care am pastrat motorul, cutia de viteze, grupul si rotile,toate in stare de functionare, facandu-mi socoteala ca-i mai simplu sa am ca rezerva o componenta in stare buna. In caz de nevoie pot inlocui rapid componenta respectiva fara perdere de timp cu reparatii, cautari de piese etc.

La astfel de motoare, daca vrei sa mergi zilnic este solutia ideala. Evenimentele au demonstrat ca am avut dreptate!

Moto prezentat este Dnepr MT 11. Multe din aceste informatii sunt valabile si pt motoarele 2T.







Cateva informatii utile:



# - Piesele le comand in general la Dany (pana acum nu am avut motive de nemultumire). Pentru cei interesati: tel-0740848790 danytunky@yahoo.com ID-danytunky. Aduce aproape tot ce-i produs in fosta URSS.



# - Este cunoscut faptul ca alternatorul de Dnepr sau Ural este ineficient in conditiile actuale de circulatie. Solutia pe care am ales-o este adaptarea alternatorului de Tico, operatie realizata cu succes de Victor (@rocknroll) tel:o745109970



# - Un site important pentru d-stra unde puteti gasi manuale de reparatii: http://www.manualedereparatie.info/



marți, 22 septembrie 2009

- Reparatie grup propulsor (nefinalizat)



















































In prima faza inmuiere intrun amestec de motorina si carburor care a durat o zi apoi spalare cu carburor la pensula, piesele iesind curate. La demontarea grupului, se face o constatare atenta a fiecarei componenta in parte, pt a vedea ce “hiba” are si cauza generarii defectului respectiv. Urmeaza intocmirea unei liste de piese si procurarea lor (comandate la dany care a facut o expediere f. rapida). In cazul meu a fost necesar doar setul de garnituri, rolele butucului coroanei si rulmentul pinionului de atac, angrenajele fiind bune (pareau noi, probabil schimbate), dar cel care afacut reparatia anterioara, a lucrat de mantuiala, adica la modul “merge si asa”.

Reparatia in sine, in astfel de situatie se face printr-un montaj al componentelor de control, pentru a observa fiecare detaliu in parte. Poisibil ca acesta operatie sa fie repetata pana totul va fii OK. Astfel constatat un joc excesiv la butucul coroanei si axial si radial. Jocul axial se datora rolelor dar si a unui joc al camasii in carcasa grupului. Deasemeni jocuri am gasit si la pinionul de atac, in rulmenti, in pozitia incorecta pinion coroana.

Reparatia am inceput-o cu pinionul de atac (avand o pozitie fixa). Rulmentului mic (rulment cu ace) din capatul pinionului, avea lipsa 4-5 ace si inca 5-6 aveau urme de ciupituri. Camasile lui fiind bune, am inlocuit doar acele, verificand ca rularea lui este in regula. Rulmentul mare (pe doua randuri) avea o bila sparta si restul ciupite, asa ca l-am inlocuit. Acest rulment este special, camasa exterioara este dintr-o bucata dar cea interioara este din doua bucati, apropierea lor face sa dispara jocul fiind un rulment axial-radial. Trebe tinut cont ca la montaj, cele doua camasi interioare se fie bine lipite. Presarea lor, o face corpul crucii cardanice prin intermediul unei pene de fixare. Initial am pus o laina apoi am mai adaugat una fiindca avea joc. Odata rezolvat pinionul de atac l-am montat pe pozitia finala strangand piulita. Specific ca pe toata perioada acestor probe nu se monteaza nici un siemering si nu se ung rulmentii, se lucreaza uscat pt a avea un control optim al angrenajelor.
La fixarea rulmentilor am folosit loctite 290 iar la blocarea prezoanelor si piulitelor solutie de blocare 1/2 tare(voi revenii cu explicatii). Apoi am trecut la montarea coroanei, aici a trebuit sa rezolv un joc axial care era in jur de 1,5-2,5 mm(la ochi), destul de mare. Am confectionat prin roluirea unui straif de tabla de 1,25mm un inel cu diametrul exterior al butucului coroanei, aliniind astfel caile de rulare ale rolelor cu camasa lor. Pe partea opusa am facut aceeasi operatie. Am constatat apoi ca la montaj coroana sta presata pe pinion asa a trebuit sa mai subtiez prin polizare acest al doilea inel facand mereu probe. Acest joc este determinat si de garnitura capacului (garnitura mare). La 0,9 mm a fost ok. Am rotit pinionul de atac tinand contra la coroana, astfel am putut sa simt la mana functionarea lina a angrenajului, fara tendinta de “agatare” sau “rontaire”. In acest moment am strans piulitele capacului si am reverificat ca angrenarea este ok, trebe sa simti un mic joc la mana pe toata suprafata de rotire, atunci reglajul este bun. Acest joc are 0,07-0,1 mm. Un joc prea mare face transmisia zgomotoasa, un joc strans sau de loc duce la un zgomot de rezonanta in functionare(ca un tiuit), incalzire si uzura prematura a angrenajului.
Cand totul a fost ok, am redemontat tot, apoi am remontat pinionul de atac strangand piuluta careaia i-am pus cele doua siemeringuri noi din set. La montaj am uns siemeringurile cu vaselina grafitata pe partea activa ce vine in contact cu corpul cardanic apoi dupa stangerea la final a piulitei la care am adaugat oringul, inelul de etansare, am gresat cu tecalimitrul crucea cardanica pana ce a iesit vaselina peste tot, am pus si capacul cardanului stangand-ul la final. Am pus cu o seringa ulei T90 in rulmentul pinionului de atac rotindu-l pt ca sa patrunda mai usor, fara exces ca sa nu curga in timpul montarii. La capacul grupului lipseau cele 4 prezoane M10 pe care le-am facut din 4 suruburi M10 x 40 cu marcaj 48 pe care am pus piulite urmand ulterior sa le tai la lungime cu flexul. Piulitele le-am pus ca dupa taierea capetelor suruburilor, sa pot reface filetul prin desurubarea lor. Fixarea acestor prezoane am asigurato in capac cu solutie de fixare jumatate tare. Am observant cu ocazia asta ca solutia intra in reactie cu metalul relativ repede, blocand suruburile in cateva minute, prospectul spune ca uscarea definitiva are loc dupa 24 de ore. Inainte de a monta coroana trebuie introdusa in interior o piesa cilindrica care are rol de a opri curgerea uleiului din grup prin interiorul butucului. Aceasta piesa are un canal in care fabricantul a pus un inel de pasla. Eu nu am gasit originalul, asa ca l-am confectionat facand un fuior din vata pe care am saturato cu vaselina grafitata apoi am infasurato pe acest canal. Am introdus apoi acesata bucsa in butucul coroanei, vrificand ca inelul meu are contact ferm cu peretele interior al butucului si ca intra fest. Partea cu inelul trebe sa fie catre capatul de angrenare al butucului cu roata. Am pus cateva picaturi de ulei T90 pe bilele rulmentului mare de la coroana, nu mult pt a nu curge in interiorul grupului. Am pus inelul distantier confectionat si descris mai sus, cel de 0,9 mm, apoi am pus pe camasa interioara a rulmentului loctite si l-am presat pe locul lui tinandu-l presat timp de cateva secunde pt o asezare si fixare buna. Reactia loctite-ului este si ea rapida, daca pelicula este subtire si nu are contact cu aerul. Cu ajutorul unei pelicule subtiri de vaselina am asezat rolele butucului care au ramas frumos acolo. Am pus apoi al doilea inel confectionat 1,2mm apoi camasa rolelor si carcasa grupului dupa ce am pus inainte garnitura de etansare. Inainte de asezarea am pus loctite si pe camasa rolelor pe exterior si pe suprafata de contact din grup cu acesta camasa. Strangerea capacului se face srangand piulitele in cruce din ce in ce mai tare. Dupa cca o jumatate de ora am mai srans piulitele o data, garnitura se aseaza iar piulitele s-au mai rotit cca 1/4 ture. Deasemeni daca este cazul se mai poate pune cu ajutorul unei scobitori loctite pe marginea camasii rolelor, dar atentie sa nu scape cumva la role ca se vor bloca. Astfel am rezolvat jocul axial al coroanei. Am pus tot cu siringa ulei din belsug la rolele butucului dupa care am montat siemeringul butucului(atentie are pozitie, sa nu astupati gaura de aerisire) apoi capacul lui prins in cele 7 suruburi. Aceste suruburi se srang treptat din 2 in 2, pana la srangerea finala. La piulitele capacului de la grup nu am utilizat si nici nu este recomandat solutie de blocare, filetul este cu pas fin si nu se vor slabii in functionare. Prezoanele capacului M8 si piulitele de de prindere a grupului M10, la montare este indicat sa fie asigurate cu solutie de blocare, datorita vibratiilor aceste suruburi si piulite se slabesc in mod curent producand in final distrugerea filetului din capac. In functionare grupul se incalzeste, pt a nu se creea o crestere a presiunii este prevazut cu o gaura de aerisire situate deasupra camasii rolelor pe partea de cuplare cu roata, uleiul nu curge pe acolo fiind centrifugat, dar daca nivelul este prea mare curge la stationare ajungand pe janta rotii. Dupa montarea pe motocicleta trebe verificat la primele drumuri daca grupul se incalzeste si cat se inclzeste. Normal trebe sa aiba loc o incalzire usoara dupa cateva ore de functionare, insa daca incalzirea este mai mare si daca apare si un zgomot trebe refacut jocul pinioanelor. In cazul meu nu afost nevoie de o reajustare. Vaselina grafitata o utilizez din principiu, mai ales la piese in miscare, stiindu-se propietatile grafitului coloidal sau a bisulfurii de molibden. Am observant ca pe un surub sau piulita, la care am aplicat la montaj pe filet aceasta vaelina, i-l pot desface fara probleme si dupa ani de zile. Pot spune ca acum am un grup solo excelent, curat si silentios.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu