Daca ai sa cauti in biblioteca, ve-i gasi tot ce vrei!

Pentru cei interesati, incerc o sintetizare a intretinerii si reparatiilor moto. De-a lungul timpului am detinut mai multe motociclete iar datele prezentate sunt adunate din experienta, parte din ele fiind culese si din manuale de specialitate sau alte surse. Public aceste informatii, pentru ca toti doritorii sa poata avea acces la ele. Voi scrie pe parcursul acestui material despre aproape toate mecanismele motocicletei, evident cele puse in practica si testate de mine, insotite si de explicatiile functionale. Cei ce detin experienta si sunt pasionati, pot aduce completari la cele scrise.

Anotimpul rece imi da posibilitatea unor reparatii ample, datorita faptului ca nu sunt presat de timp avand ocazia de a executa lucrarile bine si fara graba. Astfel "iarna fac car si vara sanie"!



Pentru a avea in orice moment o piesa de rezerva, a
m cumparat o motocicleta din care am pastrat motorul, cutia de viteze, grupul si rotile,toate in stare de functionare, facandu-mi socoteala ca-i mai simplu sa am ca rezerva o componenta in stare buna. In caz de nevoie pot inlocui rapid componenta respectiva fara perdere de timp cu reparatii, cautari de piese etc.

La astfel de motoare, daca vrei sa mergi zilnic este solutia ideala. Evenimentele au demonstrat ca am avut dreptate!

Moto prezentat este Dnepr MT 11. Multe din aceste informatii sunt valabile si pt motoarele 2T.







Cateva informatii utile:



# - Piesele le comand in general la Dany (pana acum nu am avut motive de nemultumire). Pentru cei interesati: tel-0740848790 danytunky@yahoo.com ID-danytunky. Aduce aproape tot ce-i produs in fosta URSS.



# - Este cunoscut faptul ca alternatorul de Dnepr sau Ural este ineficient in conditiile actuale de circulatie. Solutia pe care am ales-o este adaptarea alternatorului de Tico, operatie realizata cu succes de Victor (@rocknroll) tel:o745109970



# - Un site important pentru d-stra unde puteti gasi manuale de reparatii: http://www.manualedereparatie.info/



luni, 21 septembrie 2009

- Sistemul de aprindere in general

La sfarsitul cursei de compresie, amestecul aer/carburant trebuie aprins, acest amestec se mai numeste si comburant. Aprinderea comburantului este initiata inainte ca pistonul sa ajunga la PMS, din acest motiv poarta de numirea de avans al aprinderii. Avansul este necesar pentru a compensa timpul de preaprindere si aprindere pana la inceperea arderii propiuzise. Aprinderea se poate produce prin:
- scanteie electrica (motor otto),
- caldura produsa la comprimarea gazelor(motor diesel)
- in mod anormal sau necontrolat cu efecte foarte daunatoare motorului.

1. Aprinderea prin scanteie poate fii produsa de catre: un circuit alimentat de baterie cu comanda mecanica; un circuit alimentat de baterie cu comanda electronica sau un dispozitiv special numit magnetou.
2. Aprinderea prin caldura poate fii produsa de catre: comprimarea gazelor(motorul diesel), unde temperatura ajunge la cca 600 gr.C.
3. Aprinderea anormala, produsa de catre: puncte calde(incandescente), sau detonatii integrale(auto aprindere-generate de compresii marite prea mult, bujii cu coeficienti termici alesi gresit, octan gresit ales, etc).

Sistemul de aprindere (clasic) pentru motorul otto – benzina. 

Sistemul clasic este perfectionat si fabricat in 1920 de catre Dayton Enginering Laboratory Company, de unde si numele “delco”. Pentru a produce scanteia intre electrozii bujiei este nevoie de cca 6000-15000 V la un motor cald, sau 12000-30000 V la motor rece. Deasemeni conteaza si presiunea gazelor din cilindru la sfarsitul compresiei, astfel cu cat aerul este mai comprimat, va fii nevoie de o tensiune mai mare. Daca tensiunea trebuie sa fie mare, in schimb intensitatea este mica, in jur de 0,0005 A. Aceasta tensiune este generata de catre o bobina(de fapt, un transformator ridicator de tensiune), prin fenomenul de inductie, de unde si denumirea de bobina de inductie.
Instalatia de aprindere este astfel formata din doua circuite: primar si secundar. Circuitul primar sau de joasa tensiune este format de bobina primara, ruptor(platina) si condensator, fiind alimentat de la acumulator. La inchiderea platinei, aceasta alimenteaza cu minus bobina(care are plus permanent). Circuitul secundar sau de inalta tensiune este format din bobina secundara si bujie. Deschiderea platinei intrerupe alimentarea bobinei care formeaza in acel moment cu condensatorul un circuit oscilant, care la randul lui creeaza un flux magnetic captat de bobina secundara creand un curent indus, curent de sute de ori mai mic ca intensitate insa de sute de ori mai mare in tensiune. Deci intra: 12V la 1-4 A si iese 15000-30000V la 0,0005A. Trebe specificat faptul ca daca la intrare apare oscilatia descrisa, o vom regasii si la iesire. Astfel vom avea un impuls mare urmat de altele din ce in ce mai mici. Acest lucru face ca intre electrozii bujiei sa apara o scanteie mare urmata de 3-4 mai mici, in coada ei. Scanteile mici au loc datorita ionizarii aerului, de catre prima scanteie. Fara aceasta ionizare celelalte scantei nu s-ar produce, tensiunea lor fiind mult prea mica. Acest set de scantei este benefic aprinderii gazelor din camera de ardere, devenind(sa zicem) o scanteie mai lunga.


Alt amanunt important este faptul ca al doilea circuit se inchide prin baterie, acest lucru face ca o parte din energia pozitiva a scanteii sa se intoarca in baterie iar din acest motiv bobina este polarizata, trebe tinut cont de acest lucru. Inversarea nu are efecte asupra scanteii, dar anuleaza acest avantaj.

Cum am mai scris, rolul condensatorului este dublu: produce oscilatia descrisa, apoi preia diferenta de potential ce apare la deschiderea platinei, reducand scanteia ce se produce in acel moment prin autoinductie, implicit oxidarea contactelor, generand o scanteie puternica. Astfel condensatorul este o piesa importanta in circuitul de aprindere. Valoarea lui este intre 0,15 si 0,40 MF, valorile curente fiind 0,20-0,25 MF.

Am citit undeva ca valoarea optima se alege dupa aspectul platinilor si anume: daca se formeaza crater pe contactul de masa trebe marita valoarea, iar daca craterul se formeaza pe contactul pozitiv trebe micsorata valoarea lui. Alegerea unei valori mai mici a condensatorului s-a dovedit benefica in functionare(turatie/sarcina), iar pentru a inlatura efectul descris s-au fabricat si platine cu contactul nicovelei gaurit ce inlatura formarea acestor cratere.

Contactele "plainei" nu sunt din platina, in trecut se fabricau din acest material si de atunci le-au ramas numele asa. Astazi se fac dintr-un aliaj de wolfram cu rezistenta mare la temperatura si oxidare. Aceste contacte sunt foarte importante, de ele depinzand buna functionare a motorului. Ruptorul este compus din doua piese: nicovala si ciocanel. Ciocanelul trebe sa fie foarte mic si usor ptr ca inertia sa-l influenteze cat mai putin putin. La un motor in 4 cilindrii, care lucreaza la 5000 de rotatii, ciocanelul face 333 curse pe secunda. Timpul minim de restabilire a contactului este de 0,01 sec, asta inseamna ca la o turatie mare a motorului contactele ajung sa stea deschise 80% si doar 20% inchise. Ar insemna ca distanta la platina sa fie redusa la 0,1 mm(pt. a redresa acest raport). Aici apar anumite probleme cauzate de vibratiile ce apar si imposibilitatea unei reglari precise. Astfel constructorii au ales o cale de misloc menita sa asigure o buna functionare in toata gama de lucru. Timpul fiind astfel impartit in grade, unghiul dwell (platina inchisa/deschisa). Acest unghi este specific fiecarui motor in parte ca si distanta de deschidere a platinilor, deasemeni si distanta electrozilor la bujie. In concluzie cresterea turatiei face sa scada calitatea scanteii, pana la ineficienta totala. Acest dezavantaj l-am remarcat in special la motorul 2T, unde la un moment dat se aud exploziile “din doi, in doi”, parca ar merge ca un 4T veritabil.

Unghiul dwell  
Acest unghi(D) este stabilit in grade(mai rar) sau procente(mai uzual) – reprezentand raportul dintre unghiul de inchidere a contactelor αD , si unghiul dintre doua aprinderi succesive αt. Asfel D=(αD/αt) 100 (%). El este specific fiecarui motor.

Aprinderea cu magnetou 
Este asemanatoare cu cea clasica, descrisa mai sus. Avantajul consta in fapul ca nu mai este nevoie de baterie, fiabilitate maxima, simplitate, calitatea scanteii creste o data cu turatia, etc. Totusi calitatea scanteii depinde si de pozitia statorului. La motoarele echipate cu aceste dispozitive trebe facute doua reglaje: al statorului si al avansului. Trebe gasita pozitia maxima a varfului curentului produs cu pozitia avansului, pentru a obtine o scanteie foarte buna la deschiderea platinei.

Un alt gen de magnetou nu foloseste platina, scanteia fiind generata la atingerea anumitei valori a tensiunii, urmata de inversare a polaritatii – generand un puternic flux inductiv. De regula pozitia optima este deja facuta de catre fabrica, totusi e bine de stiut acest amanunt atunci cad se fac adaptari cu astfel de aprinderi. Acest model este destinat motoarelor 2T simple, ex: drujbe, moto-cositoare sau generatoare de curent, unde este nevoie de simplitate si fiabilitate si mai putin de performanta.

Magnetourile sunt diferite constructiv, probabil daca prezinta interes voi scrie si despre ele iuntr-un alt capitol.

Aprinderea electronica cu trazistor de comanda
1. Cu platina. Povara curentului pe platina este preluata de un tranzistor ce se comporta aproximativ ca un releu. Patina ramane in continuare cu functia de comanda. Nu mai conteaza unghiul dwell, deschiderea si starea platinei, etc. Scanteia este aproape identica pe toata gama de turatie a motorului. Curentul pe platina fiind mic, face ca aceasta sa pastreze timp indelungat contactele in stare buna, necesita reglaje foarte rar, avand teoretic viata nelimitata.

Avantaje:
- Scanteie buna, aceiasi intensitate la orice turatie (faciliteaza cresterea turatiei la motor)
- Intensitatea scanteii aproape la fel intre 6V si 14V (diferenta nu este vizibila)
- Reglajul o data efectuat necesita foarte rar o corectie (dupa ani de utilizare)
- Nu conteaza unghiul dwell (deschiderea platinei)- Nu mai conteaza inertia platinei la turatie mare(fiind doar la inchiderea platinei)
- Uzura platinei se rezuma doar la uzura mecanica a camei (practic are viata nelimitata)
- Se pastreaza curba dinamica a avansului (datorita centrifugalului)
- Utilizarea cu success a bobinei originale (deja existenta)
- O ardere mai buna la turatii mari si sarcina, evident consum mai mic (insa nu va asteptati la o diferenta spectaculoasa)
- Se poate mari distanta intre electrozii bujiei cu 0,2 - 0,4mm.
- Pretul adaptarii mic.


2. Cu senzor inductiv. Platina poate fii inlocuita cu un senzor inductiv sau magnetic, fapt ce-I confera stabilitate(dispare inertia platinei, frecarea si uzurile cauzate de aceasta), fiabilitate marita si inlaturarea corectiilor necesare uzurilor mecanice.

Avantaje:
- Un singur reglaj, nefiind platina nu are ce sa se uzeze
- La turatii foarte mari se elimina inertia mecanica a platinei.

Dezavantaje:
- Dificultatea adaptarii
- Anularea avansului centrifugal



Aprinderea electronica cu descarcare capacitiva.
In principiu un generator incarca un condensator la o valoare de cca 150V – 400V, care se descarca in primarul bobinei de inductie prin itermediul unui tiristor comandat de platina sau a unui senzor inductiv. Acest gen de aprindere genereaza in secundar tensiuni de peste 38000V. Permite cresterea distantei intre electrozii bujiei la 1,2 – 1,4 mm. Se obtin porniri usoare chiar si in cele mai geroase ierni, arderi mai bune si fiabilitate a intregului sistem. Totusi acest sistem nu a fost implementat de fabricanti datorita costurilor, fiind intalnit doar la pasionatii in domeniu auto, achizitionat separat. Cel mai cunoscute modele sunt gama “ISCRA” produse in fosta URSS in mai multe serii sau “Elektronika – M” (schema alaturata).

Interesant este faptul ca in secundarul transformatorului este adaugata inca o infasurare ce produce 120V sau 220V curent alternativ ce poate alimenta diverse electrocasnice, evident de puteri mici. O idee foarte practica, si tot odata foarte simpla.






3 comentarii:

  1. Cateva diferente:
    Pentru aprinderea clasica, aprinderea cu tranzistor de comanda, cu senzor inductiv sau optic, tensiunea pe bujii nu este liniara, adica creste turatia, creste tensiune, este sub forma de clopot.In mare parte acest lucru este dat de bobina de inductie.
    Aprinderea capacitiva este excelenta, asigura in toata gama de turatii ale motorului o scanteie puternica si inlatura dezavantajele celorlalte metode.De obicei utilizata la masinile de raliu pentru performante maxime ale motorului in toata gama de turatii.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa-i... asta am scris si eu, e drept ca nu am insistat cu detalii. Multumesc pentru completare!

      Ștergere
  2. am un motor bicicleta riga13 este pe platina as vrea sal fac pe aprindere electronica si nu stiu daca mg ma puteti ajuta.

    RăspundețiȘtergere